Friday 20 May 2011

KOMPUTER MASA HADAPAN

WEB-TV
  • SET TOP BROWSER : Lebih dikenali sebagai WEB-TV (gabungan teknologi TV dan komputer). Muncul di pasaran pada pertengahan tahun 1997. Selain daripada digunakan sebagai televisyen atau TV biasa, ia juga boleh digunakan bagi tujuan capaian internet.
  •  KOMPUTER RANGKAIAN : Atau Network Computer (NC) juga berteraskan konsep rangkaian seperti Set Top Browser. NC merupakan mesin yang mencapai program daripada server (komputer pelayan). Ianya beroperasi seperti mana terminal tetapi ia juga mampu melaksanakan pelbagai operasi seperti komputer biasa. Ia juga agak menjimatkan bagi kegunaan tertentu terutamanya bagi syarikat-syarikat yang mempunyai bilangan pekerja yang ramai. Sun Java Station merupakan contoh NC yang popular.
  • PDA : Memperlihatkan arah tuju komputer masa hadapan yang semakin kecil namun mampu melaksanakan pelbagai arahan seperti mana komputer biasa. Ianya boleh digunakan bagi tujuan pemprosesan perkatan, hamparan elektronik, internet, emel dan sebagainya.
  •  SUN JAVA STATION
  • Kini terdapat juga ciri-ciri komputer yang telah diserapkan ke dalam sistem telefon selular (handphone). Ini membolehkan pengguna melakukan operasi pemprosesan perkataan, hamparan elektronik, menghantar atau menerima emel serta kemudahan internet lain dengan hanya menggunakan telefon selular.

No comments:

Post a Comment